De wereld verandert snel, en voor IT betekent dit dat de vereisten exponentieel toenemen. 

De uitdagingen in de huidige IT omgeving komen als een vloedgolf op organisaties af met een onbeheersbare complexiteit. Dit is een gevolg van de explosieve groei van endpoints en IoT-apparaten in organisaties, waarbij gegevens tot in detail worden gegenereerd en verwerkt.  Bedreigingen op het gebied van cyberveiligheid bereiken nieuwe hoogten en vormen een aanzienlijk risico voor bedrijven.  Voeg hieraan toe dat werknemers overal en op elk moment werken en een betrokken, consumentgerichte ervaring verwachten met onmiddellijke antwoorden op hun vragen.  De COVID-pandemie dwingt veel organisaties tot digitale transformatie om massaal werk op afstand te ondersteunen en er wordt algemeen verwacht dat thuiswerken het nieuwe normaal’ zal worden nadat de pandemie is afgenomen.

Tevens wordt aan IT-afdelingen gevraagd om al deze nieuwe en toenemende uitdagingen te managen zonder dat er sprake is van een verhoging van het budget of van de middelen. Vaak is er zelfs sprake van een verlaging van het budget. De enige manier voor organisaties om met deze snel groeiende complexiteit, veiligheidsproblemen en multi-generatie gebruikersverwachtingen om te gaan, is door middel van hyper-automation. Gartner beschrijft dit als volgt:‘ Hyper-automation verwijst naar de combinatie van meervoudig machine learning, gebundelde software en automatiseringshulpmiddelen om werk te leveren.

Om dit te bereiken moeten organisaties zich ontwikkelen van basis automatisering (denk aan workflow automatisering), via augmented Artificial Intelligence en Machine Learning (denk aan conversatiebots), tot een samenvloeiing van hyper-automation met deep-learning mogelijkheden. Dankzij hyper-automation kunnen organisaties proactief, voorspelbaar en continu apparaten voorzien van zelfherstel en -beveiliging, en kunnen eindgebruikers gebruik maken van selfservice. Mensen zullen naast bots en robots functioneren, samenwerkend om contextuele, anticiperende en gepersonaliseerde consumentgerichte ervaringen te leveren aan werknemers, klanten en gebruikers.

Autonoom herstellen

Ontwikkel het beheer van apparaten van reactief beheer van endpoints naar autonoom beheer en zelfherstel. Spoor voortdurend endpoints op, stel problemen vast, optimaliseer de prestaties van apparaten en minimaliseer de configuratiedrift. Automatiseer vervolgens het behoud van de productiviteit en de gezondheid en veiligheid van het systeem.

Adaptieve beveiliging

Anticipeer op veiligheidsbedreigingen door meer te doen dan slechts reageren op beveiligingsproblemen of abnormale afwijkingen, door voortdurend te detecteren, opsporen en prioriteren van beveiligingsproblemen op basis van inzicht. Los vervolgens problemen proactief op, nog voordat de eindgebruiker ontdekt dat er een probleem was.

Ambiente gebruikerservaring

Geef eindgebruikers (werknemers, klanten, gebruikers) een ervaring die contextueel en gepersonaliseerd is en anticipeert op wat de gebruiker nodig heeft. Combineer het vermogen om alle apparaten die de gebruiker heeft te detecteren, zijn of haar voorkeuren te interpreteren, de prestaties te optimaliseren, de configuratiedrift te minimaliseren en eventuele beveiligingsproblemen te identificeren en op te lossen. Hiermee kunt u de gebruiker een ‘Ambient Experience’ bieden. 

Het zijn de organisaties die nu hun ontwikkeling omarmen en erin investeren - van basisautomatisering via hyper-automation tot het leveren van ambient experience aan eindgebruikers met de hoogste snelheid, en nauwkeurigheid, - die in de toekomst een aanzienlijk concurrentievoordeel zullen hebben.

Bezoek onze website voor meer informatie: www.ivanti.nl/neurons