In 1996 werden Washington, D.C. en de omliggende gemeenschappen getroffen door een enorme sneeuwstorm die ertoe leidde dat bedrijven in de hele regio werden gesloten. Dankzij de technologische vooruitgang kunnen mensen tegenwoordig bijna overal vandaan werken, waardoor voor de meeste kantoormedewerkers geen kantoorsluitingen meer nodig zijn zoals dat ook het geval is in tijden van de coronacrisis.

Werknemers hebben vanaf bijna elke locatie toegang gegeven tot de tools die ze nodig hebben om hun werk te doen door middel van mobiliteitsoplossingen, cloud-oplossingen en lichtgewicht laptops. De technologische vooruitgang van deze tijd zorgt er echter voor dat IT-afdelingen onder druk komen te staan, doordat ze proberen verschillende IT-oplossingen op meerdere platformen te ondersteunen. 

De eisen die aan IT-beheerders worden gesteld zullen niet afnemen, omdat de meeste organisaties hun digitale transformatiestrategie steeds meer afstemmen op de eisen van de concurrentie en de klant. Voor het bereiken van digitale transformatie implementeren bedrijven Unified Endpoint Management (UEM)-oplossingen in combinatie met IT Asset Management (ITAM)-oplossingen. Hoewel beide strategieën gericht zijn op IT-assets, zijn de doelstellingen niet hetzelfde. Wat is het verschil?

Unified Endpoint Management (UEM)

Ter ondersteuning van IT-assets moeten IT-beheerders apparaten onderhouden en configureren voor het gebruik van VPN-diensten, e-maildiensten en connectiviteitsdiensten zoals wifi. Voor het onderhoud van apparaten moeten beheerders echter toegangsbeleid toepassen, updates installeren, applicaties beheren, legacy-applicaties implementeren en beheren, encryptie afdwingen, printers beheren en audits uitvoeren.

De uitdaging voor beheerders is dat zij deze taken moeten uitvoeren in een diverse omgeving met meerdere platformen en besturingssystemen. Het doel van UEM is om het beheersproces van een divers pakket aan IT-assets te vereenvoudigen door middel van één enkele interface.

Volgens Gartner, “UEM verwijst naar een nieuwe klasse tools die kunnen fungeren als een enkele beheerinterface voor mobiele telefoons, pc's en andere apparaten.”

UEM-oplossingen zijn van vitaal belang voor IT-afdelingen die de instroom van IT-assets in het netwerk proberen te beheren. Zonder een UEM-oplossing zouden IT-beheerders meerdere tools moeten aanleren en begrijpen om een enkele taak uit te voeren. Om deze reden wenden veel organisaties zich tot UEM-oplossingen als oplossing voor het implementeren, beheren en beveiligen van hun IT-assets op meerdere platformen.

Gartner beweert dat "I&O-managers zich dienen voor te bereiden op het vervangen van enterprise mobility management en clientmanagement tools door UEM ter ondersteuning van moderne OS's".

Om endpoint management vanuit een enkele console te bereiken, hebben UEM-oplossingen doorgaans vier belangrijke componenten nodig:

  1. Detectie

Omdat IT-assets moeten worden ontdekt en gedocumenteerd in de UEM-oplossing, zijn detectietools essentieel. UEM-detectietools werken met meerdere platformen en besturingssystemen. 

  1. Beveiliging

UEM-oplossingen moeten de IT-assets die zij beheren beveiligen. Om IT-assets te beveiligen, zorgen UEM-oplossingen ervoor dat applicaties up-to-date worden gehouden, dat de juiste beveiligingscontroles worden geïnstalleerd en dat het beleid wordt toegepast. 

  1. Integratie

Integratie is een belangrijk component voor UEM-oplossingen. Dit geeft beheerders de mogelijkheid om alle IT-assets te zien en te beheren vanuit één enkele console, waardoor endpoint silo's worden geëlimineerd. Zonder integratie zouden beheerders meerdere managementinterfaces moeten aanleren en gebruiken om IT-assets op verschillende platformen te beheren.

  1. Automatisering

Wanneer UEM-oplossingen worden geïntegreerd met andere oplossingen op het netwerk, kan automatisering de overhead drastisch verminderen door het automatiseren van taken die normaal gesproken door een mens worden uitgevoerd. Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe medewerker op het netwerk komt, kan een geautomatiseerde UEM-taak worden getriggerd door een Human Resource (HR)-applicatie om automatisch softwarepakketten te leveren die nodig zijn voor de nieuwe medewerker.

Het is belangrijk om op te merken dat procesautomatisering een belangrijk onderdeel is van digitale transformatie. Ashish Deshpande schrijft hierover op Forbes.com: "Uiteindelijk zijn het mensen — niet de technologie — die verandering aandrijven. Wanneer je mensen geen tijd hoeven te verspillen aan niet-kernactiviteiten of manuele workarounds, hebben ze meer tijd beschikbaar om te doen wat belangrijk is.''

IT Asset Management (ITAM)

IT-assets kunnen betrekking hebben op zowel de hardware als de software die wordt gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen van een organisatie te ondersteunen. IT Asset Management (ITAM) biedt standaarden, processen, beleid en meetinstrumenten om het beheer en de naleving van IT-assets te verbeteren, naast het verminderen van risico's en kosten. Uiteindelijk voorziet ITAM organisaties van nauwkeurige inventarisrapporten.

Met betrouwbare inventarisrapporten zijn organisaties in staat om weloverwogen IT-aankoopbeslissingen te nemen. De uitdaging bij het beheer van IT-assets, is dat IT-assets vaak worden geüpdated, verplaatst en vervangen, waardoor het moeilijk is om de informatie over de assets up-to-date te houden. 

Onbetrouwbare rapportages over IT-assets stellen organisaties bloot aan onnodige IT-aankopen, software-audits en beveiligingsinbreuken. Best practices van ITAM omvatten processen die IT-assets in kaart brengen aan de hand van contractuele en financiële informatie, waardoor organisaties de totale kosten van iedere IT-asset kunnen volgen.

Met ITAM worden IT-assets gevolgd vanaf de aankoop tot aan de verwijdering, dit wordt aangeduid als levenscyclusmanagement van IT-assets. Levenscyclusmanagement zorgt ervoor dat wanneer hardware wordt vervangen, softwarelicenties op de juiste manier worden verzameld van de buiten gebruik gestelde apparaten, zodat ze kunnen worden ingezet op nieuwe apparaten.

Volgens Gartner, “IT-Asset Management (ITAM) biedt een betrouwbaar overzicht van de kosten en risico's van de levenscyclus van technologiemiddelen om de bedrijfswaarde van de technologiestrategie, de architectuur, de financiering, de contractuele en de aankoopbeslissingen te maximaliseren.”

Om de doelstellingen op het gebied van Asset Management te bereiken, zijn voor ITAM-oplossingen drie belangrijke componenten vereist:

  1. Detectie

IT-assets moeten worden gedocumenteerd in de ITAM-database wanneer ze worden aangeschaft en wanneer er wijzigingen in zijn aangebracht. Zonder efficiënte detectiediensten kunnen IT-assets onopgemerkt blijven of verloren gaan, wat het veiligheidsrisico van een organisatie verhoogt.

  1. Integratie

Integratie geeft beheerders de mogelijkheid om alle IT-assets te zien en te beheren vanuit één enkele console. Zonder integratie zouden Asset Management beheerders bijkomende tools moeten gebruiken, zoals spreadsheets om correcte inventarisinformatie te verkrijgen en te onderhouden.

  1. Automatisering

Automatisering vermindert menselijke fouten. Fouten kunnen leiden tot onbetrouwbare voorraadinformatie, waardoor de risico's en kosten in verband met IT-assets toenemen. Bij ITAM-oplossingen wordt vaak gebruik gemaakt van automatiseringstools voor het aanvragen van assets.

Met betrekking tot digitale transformatie, beveelt Deshpande het volgende aan: “Je hoeft niet elk proces op hetzelfde moment te automatiseren. Begin met iets dat redelijk algemeen is, waarbij meerdere belanghebbenden betrokken zijn en dat redelijk vaak wordt uitgevoerd, zoals een inkooporder".

Samenvatting

UEM en ITAM zijn belangrijk voor elke organisatie die sterk afhankelijk is van technologie om bedrijfsdoelstellingen te bereiken. UEM vereenvoudigt het endpoint management met één enkele interface, terwijl ITAM de kosten van IT-middelen verlaagt door besluitvormers op de hoogte te houden. Bovendien zijn zowel UEM als ITAM van cruciaal belang voor organisaties die een digitale transformatie proberen te bereiken.