Het begin

In mijn tijd bij Ivanti ben ik nauw betrokken geweest bij tal van klanten en heb ik hen geholpen op hun weg naar een hoge mate van volwassenheid op het gebied van Software Asset Management. In deze periode werden mij verschillende opvallende feiten duidelijk:

  1. Bedrijven hebben vaak geen specifieke middelen om de software te beheren en het is vaak iemands ondergeschikte verantwoordelijkheid.
  2. Het kost veel tijd en moeite om die belangrijke eerste mijlpaal te bereiken, namelijk de zichtbaarheid van wat er op het domein gebeurt.

Ik vond eerlijk gezegd dat er iets moet zijn wat we kunnen doen om de tijd te verminderen om deze eerste—en ogenschijnlijk eenvoudige—mijlpaal te bereiken van inzicht in het domein en het beantwoorden van eeuwenoude vragen zoals deze:

  • “Wat heb ik?”
  • “Wat heb ik in gebruik?”
  • “Wie gebruikt het?”
  • “Wat kost dit mij?”

Tijdens een vroege ochtend en een zeer koude reis van een uur naar het kantoor van Ivanti in Bracknell, Verenigd Koninkrijk, begon mijn geest te proberen dit probleem aan te pakken. Al snel realiseerde ik me dat er met de rijke technologische expertise van Ivanti en het Ivanti Neurons platform een duidelijke kans lag om dit probleem voor onze klanten op te lossen.

Terwijl deze gedachten vers in mijn geheugen lagen, marcheerde ik bij het bereiken van het kantoor door de gang, passeerde de uitnodigende geur van de koffiemachine, om met een van de technische directeuren te spreken. Zo konden we op zijn minst proberen om dit als experiment aan te pakken. Het duurde niet lang om overeenstemming te bereiken. Zoals bleek, hadden we allebei hetzelfde gedacht, en de ingrediënten die we nodig hadden om dit te realiseren waren al aanwezig:

  1. Een uitgebreide softwarebibliotheek met inzichten in vele duizenden leveranciers en hun softwaretitels.
  2. Het Ivanti Neurons-platform waar we datasets verzamelen en samenvoegen om klanten te voorzien van inzichten.
  3. Een krachtige opsporingstool die in staat is om het hele hardware- en softwarepark te beheren en te inventariseren.

We stelden een productteam samen en we begonnen met het ontwerpen en testen van een oplossing die de gegevens over het softwarebedrijf analyseert en vervolgens een lijst met software produceert. Daarnaast moest deze oplossing ook een rapport genereren over de belangrijkste factoren die het mogelijk maken om de inspanningen op de juiste plaatsen te concentreren, bijvoorbeeld:

  • Wat heb ik geïnstalleerd?
  • Waar is het geïnstalleerd?
  • Wie gebruikt het?
  • Voor welke software is een licentie nodig?
  • Welke software is verouderd of nadert end-of-life?
  • Waar kan ik profiteren van de nieuwste software?
  • Wat wordt er niet gebruikt en kan ik deze reclaimen?
  • Wie zijn mijn strategische leveranciers?

Een andere belangrijke factor is het verkorten van de tijd om deze mijlpaal te bereiken. Ons productprincipe moest "snel en gemakkelijk" zijn.

Het proefdraaien - Uitwisseling Madrid

Ik stapte uit de hete en droge Spaanse lucht in de veelgeprezen koelte van de airconditioner, ik stopte in de lobby—laptop op de rug, koffer in de hand, vol met ontwerpen, vragenlijsten en rekwisieten—niet alleen opgelucht dat de reis er eindelijk opzat, maar ook met opgewonden verwachting om van onze klanten te weten te komen of we met de technologie die we voorstellen te bouwen, echt een probleem aan het oplossen zijn.

In de loop van elke dag kwamen groepen enthousiaste klanten uit verschillende sectoren van de industrie onze teststand voor "Software Insights" bezoeken. Ze kwamen ons live-ontwerp uitproberen en deelnemen aan ons "Dollars for Problems"-spel, en lieten ons zien of we een probleem met de tool gingen oplossen, en hoeveel elk van die probleemgebieden hen in dollars waard zou zijn als ze opgelost zouden worden.

Toen het vliegtuig naar huis vloog, met af en toe flinke turbulentie, begon ik alle gegevens die we hadden verzameld bij elkaar te sprokkelen. De resultaten waren overtuigend: de problemen die we hadden voorspeld dat ze de meeste impact zouden hebben, stonden echt hoog op die lijst. We waren iets aan het bouwen dat het leven beter zou maken.

De Software Insights-release

Het was de week van de release, de code was in productie, en de bèta-tests waren succesvol geweest met positieve begeleidende feedback. Elke ochtend tijdens de stand-up van het productteam bekeken we met ingehouden adem de gebruiksstatistieken om te zien of onze component werd gebruikt. Elke dag groeide de grafiek—meer en meer software, meer en meer terugkerende klanten—en we realiseerden ons als team dat we echt een probleem aan het oplossen waren en dat onze software waarde had voor mensen.

Het succes van Software Insights en de volgende stappen

Onze eenvoudige proef om te beginnen met het oplossen van het probleem was een succes, maar de reis kon daar niet stoppen; het zou verkeerd zijn om het daar te stoppen. We hebben de poort geopend naar het oplossen van vele andere problemen waar onze klanten mee te maken hadden op hun reis.

Onze klanten weten nu dus "Wat we hebben geïnstalleerd en wie het gebruikt". Maar hoe zit het met "Waarvan hebben we de rechten om het te gebruiken?" en "Hoeveel kost dat ons?". Deze vragen vormen de andere helft van deze eerste mijlpaal.

Zoals we hadden gezien tijdens een aantal klantreizen, was dit een moeilijke vraag om te beantwoorden. We herinnerden ons een aanzienlijk aantal gevallen waarin deze informatie gefragmenteerd was en verspreid over verschillende spreadsheets, weggestopt in een willekeurig aantal mappen, zelfs begraven in langvergeten e-mails.

We stelden de vraag: "Wat als we al deze informatie samen zouden kunnen brengen in een enkele ruimte en het zouden kunnen combineren met de informatie die wordt gebruikt? De consensus die we allemaal bereikten is dat het potentieel zeer krachtig zou zijn, maar we moeten er een snelle, gemakkelijke en flexibele oplossing van maken. Het moet een antwoord bieden op het belangrijkste probleem, namelijk dat dit moeilijk is en dat er vele personeelsuren nodig zijn om het te onderhouden.

Het ontwerp

Tijdens vele discussies tussen onze technische teams was het startconcept rechtdoorzee - we moesten een manier vinden om al deze gegevens samen te brengen in Ivanti Neurons naast de software-informatie die is verzameld.

OK, dus het samenbrengen van de gegevens is een begin en is nuttig, maar ons doel op de lange termijn is om de complexiteit en de inspanning te verminderen. Bij het doornemen van alle informatie die bij een licentie of een contract hoort en het praten met onze klanten, was het duidelijk dat er een aantal KPI's zijn die belangrijk zijn en dat iedereen de tijd moet nemen om deze te kennen en te begrijpen.

  • Verlengingen - Een belangrijke factor is het begrijpen wanneer licenties en contracten moeten worden verlengd en weten hoeveel dit gaat kosten. Daarnaast kan het vooraf onderhandelen over een verlenging ruimte bieden om een betere deal te maken.
  • Uitgaven - Het is heel gebruikelijk om te willen begrijpen hoeveel er wordt uitgegeven, en dit is een van de dingen die het meest gevraagd wordt om te rapporteren in een bedrijf. Het identificeren van gebieden van overbesteding is ook de sleutel tot het bereiken van doelstellingen om geld te besparen.
  • Risico - Een veel voorkomend probleem is het identificeren van risicogebieden. Deze risicogebieden bevinden zich rondom het aanschaffen van te weinig licenties om de vraag te dekken. Het zou dus nuttig zijn om de kennis te hebben om te weten waar u het probleem moet zoeken.

Met die gedachten in het achterhoofd, naast een aantal samenwerkingssessies die werden ondersteund door koffie en gebak, waren de ontwikkelingswielen in beweging met als doel een echt antwoord op het probleem te bieden.

De Bèta

Als productteam van Ivanti weten we maar al te goed dat het belangrijk is om bij het probleem te blijven dat we proberen op te lossen. De enige manier om dat te doen is om onze software in een vroeg stadium te testen met juist die mensen voor wie we dingen proberen te verbeteren. Met dit in gedachten zijn we begonnen met het uitnodigen van een aantal van onze klanten om de software die we aan het ontwikkelen waren te komen uitproberen.

Dus vanaf de eerste dagen toen we gewoon een aantal licenties en contracten konden importeren en vervolgens wat basisinformatie eromheen konden zien, tot aan de mogelijkheid om direct in te zoomen op een specifiek product en daar alles over te zien, hebben we onze klanten in de buurt gehouden om elk van deze stappen te valideren en wijzigingen aan te brengen waar het gewoon niet klopte. Naar mijn mening is dit het beste onderdeel van het werken in softwareontwikkeling!

Het ontwerp is in de loop van dit traject vele malen veranderd, maar we zijn er nu van overtuigd dat het product dat we maken het doel raakt en de dingen beter zal maken voor de mensen naarmate de release nadert.